WEGEN
WATER OP STRAAT
Als de bodem daalt, komt het maaiveld dichter bij het grondwater en neemt de ontwateringsdiepte af. Bij (hevige) buien is er dan minder capaciteit om het water ondergronds op te vangen. Dus hebt u eerder last van water op straat. Door klimaatverandering komen er bovendien vaker piekbuien. Daarnaast zorgt een kleinere ontwateringsdiepte voor een grotere kans op spoorvorming op de weg. Door de bodemdaling te meten weet u hoe hoog de weg in de toekomst ligt, en hoe groot de ontwateringsdiepte en kans op overstromingen dan zijn. Hetzelfde probleem geldt voor de drooglegging; de hoogte van het maaiveld ten opzichte van het oppervlaktewater.TOEGANKELIJKHEID WONINGEN
Als de weg voor de woning daalt, wordt het moeilijker om de woning in te komen – er ontstaat een drempel. Door bodemdaling te meten, weet u hoe hoog de toekomstige drempelhoogte zal zijn en kunt u tijdig maatregelen nemen.HARD-ZACHT OVERGANGEN
Kunstwerken (bv. bruggen, leidingstraten, etc.) zijn meestal gefundeerd. De weg ernaartoe niet. Dit zorgt ervoor dat de weg zakt en het kunstwerk niet. Deze verschilzetting zorgt voor een hobbel in de weg. Dit kan gevaarlijk zijn voor verkeer en zorgt voor een verminderd rijcomfort. Door te meten weet u wanneer er opgehoogd dient te worden.
ONREGELMATIGE ZETTING
Door verschil in bodemopbouw onder de weg komen er verschillen in verzakking in de lengterichting van de weg. Dit zorgt voor hobbels in de weg en mogelijk schade aan het wegdek. Dit zorgt voor verminderd rijcomfort en kan gevaarlijk zijn voor het verkeer.
DE VOORDELEN VAN WEGENBEHEER MET SENSAR
U kunt onderhouden waar nodig, uitstellen waar mogelijk (prioritering).
U kunt lokale inspecties en metingen gerichter inzetten.
U veroorzaakt minder overlast voor inwoners en overige weggebruikers door minder werkzaamheden op straat.
U werkt mee aan betere veiligheid in de openbare ruimte.